تلاش جدی GM برای “car-sharing”با سرویس جدیدی به نام Maven

0
464
car-sharing

علاوه بر شرکتِ Zipcar ، General Motors اخیراً از راه ‌اندازی Maven به ‌عنوان یک سرویس جدید اشتراک ­گذاری خودرو ( car-sharing ) به ‌منظور رفع مشکلات حمل و نقلِ شخصی پرده برداشته است . حمل و نقل ­عمومی تا زمانی که مشغول به کار می باشد ، عالی است امّا برخی موقعیت ‌ها برای خودرو ها پیش می ‌آید که GM را مشتاق می­سازد که خلع رقابتی میان رقبای خود را پُر کند. این اولین بار نیست که GM سرویس car-sharing را تجربه می‌ کند. ماه اکتبر گذشته ، سرویس مشابهی با نام “Let’s Drive NYC” برای مستأجران یک آپارتمان راه ‌اندازی شد . با راه ‌اندازی سرویس Maven ، شرکت GM دیگر شرکتی نیست که به خودرو ها نگاهی صرفاً همچون محصول داشته باشد . خودرو ها هم ‌اکنون تبدیل به یک سرویس نیز شده اند .

شرکت خودرو سازی GM در سال ۲۰۱۶ به راه ‌اندازی این سیستم در چندین کلان ‌شهر چشم دوخته است امّا اولین پایگاه آن در شهر Ann Arbor واقع در میشیگان (این پایگاه تحت تسلط دانشگاه میشیگان است) خواهد بود . این خبر چند روز بعد از ثبت اختراع Sidecar (یک سرویس اشتراک ­گذاری خودرو ­های سواری که با Uber و Lyft هرگز جایگاهش را در بازار از دست نخواهد داد) توسط این شرکت منتشر شد و تنها چند هفته پیش از آن ، GM توانست ۵۰۰ میلیون دلار را در Lyft برای ساختن شبکه­ای از خودرو های اتوماتیک سرمایه ‌گذاری کند که احتمالاً به‌ زودی در دسترس مشتریان قرار خواهد گرفت و رضایت آن ‌ها را جلب خواهد کرد .

نحوه عملکرد این سرویس از این ‌قرار است که هنگامی ‌که کاربران اپلیکیشن Maven را دانلود کردند ، قادر خواهند بود تا از راه دور خودروهای GM خود را در نقاط تعیین ‌شده قفل و یا روشن کنند . Julia Steyn به ‌عنوان نائب رئیس GM تأیید کرده است که مدل­ های متفاوت خودرو در مناطق مختلف در دسترس همگان قرار خواهند گرفت . به‌ عنوان ‌مثال ، ممکن است که این سرویس برای کامیون وانت­ ها در مناطق شهری شلوغ همچون نیویورک نسبت به شهرهای دیگر ارائه نشود . زمانی که رانندگی به اتمام رسید ، کاربران با این سرویس می‌توانند خودروهای خود را به پارکینگ ­های مورد نظرشان بفرستند و خودشان به زندگی­شان برسند . با راه‌اندازی سرویس Maven همچنین به‌ زودی شاهد استفاده از نوآوری Lets Drive در مناطق مسکونی شهر شیکاگو هستیم و GM در تلاش است تا سرویس اشتراک­گذاری خودرو را در اروپا نیز میسر کند .

سؤال اصلی این است که آیا Maven با وجود رقبای جدی ، پتانسیل کافی برای برآورده ساختن اهداف موردنظر GM را دارد یا خیر؟ سرویس­های مشابهی که توسط Zipcar ، RelayRide و خدمات مشابهی که توسط شرکت ‌های کرایه اتومبیل همچون Hertz ، ارائه می ‌شود . همان‌طور که Dan Ammann به‌ عنوان رئیس GM اعلام کرده است ، در واقع نقطه عطف این سرویس به شکل seamless integration توسط Maven در زندگی دیجیتال مشتریان وارد می‌ شود . خودرو ها از اپلیکیشن CarPlay شرکت  Appleو Android Auto پشتیبانی خواهند کرد و همچنین به ارائه سرویس بی ‌سیم LTE خواهند پرداخت . از آنجا که تولید کنندگانِ رقیب ، محصولات تولیدی خود را در شرایطی به رخ می‌کشند که سرویسcar-sharing  در دامنه وسیع ‌تری پوشش دهی داشته باشد ، جایگاه Maven در این اوضاع رقابتی در لبه تیغ قرار دارد . GM مطمئن است که این سرویس درآمدزا است ، گرچه Ammann مدعی است که تقاضای زیاد برای خودروهای “به اشتراک گذاشته ‌شده” موجب از کار افتادگی وسیله حمل ‌و نقل و در نتیجه کاهش درآمد می‌ گردد .

با افزایش سرویس ­های اشتراک ­گذاری خودرو های سواری و با روی کار آمدن وسایل نقلیه اتوماتیک ، تعداد قابل‌ توجهی از حمل‌ و نقلی ‌های آتی نیازمند پرداخت اندکی وجه از سوی مسافران است . حال باید دید که آیا Maven می ‌تواند در اشتراک­ گذاری خودرو تفاوت قابل ‌توجهی ایجاد کند یا خیر. از آنجا که صرفاً داشتن یک خودرو (بدون هیچ آپشن خاصی) کاملاً منسوخ‌ شده است ، می ‌توان این سرویس را جزو یکی از هزاران قدم ‌هایی دانست که GM برای مقابله با دور ماندن از گودِ رقابت برداشته است .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

*