نسل جدید اتومبیل های هوشمند

0
495
اتومبیل های هوشمند

اتومبیل های هوشمند با ارتباطات خودرو به خودرو یک تغییر بزرگ و امیدوار کننده برای رانندگی ایمن ­تر است.

وقتی بلوتوث ، سنسور ها ، دوربین ­ها و حتی به کار گیری از امواج ماهواره‌ ای در ماشین ­های مدرن امروزی امری عادی به شمار می‌ رود ، بدیهی است که امروزه ماشین ­ها به “اشیای متصل” یا به اصطلاح Connected ، تبدیل شده باشند . امّا اگر خود اتومبیل ها به یکدیگر متصل باشند چه؟ ایده اصلی فناوری به‌ اصطلاح خودرو به خودرو (V2V) و ارتباطات خودرو به زیرساخت (V2I) همین است.

فناوری‌ های جدید ، اتومبیل‌ ها را قادر می‌ سازد تا در مورد موارد زیر به رانندگان هشدار دهند :

  • زمانی که چندین اتومبیل در انتهای جاده به‌ طور زنجیروار به هم برخورد کرده باشند .
  • زمانی که راننده ‌ای قصد عبور از چراغ ‌قرمز را داشته باشد .
  • زمانی که وسیله نقلیه روبرویی ناگهان ترمز کند .
  • زمانی که وسیله نقلیه‌ای در نقطه کور واقع ‌شده باشند .
  • و همچنین اطلاعات به‌ موقع در مورد سایر اتومبیل‌ های ناشناس و محیط اطرافشان .

فناوری “خودرو به خودرو” بر روی ۱۰۰۰۰ وسیله ی نقلیه ازجمله اتومبیل و اتوبوس در حال رفت ‌و آمد در مرکز منهتن و همچنین ارتباطات “خودرو به زیرساخت” در چراغ‌ های راهنمایی و رانندگی و علائم جاده­ای در بخش‌ هایی از مرکز منهتن و همچنین بروکلین راه اندازی شده است. در Wyoming ، این فناوری در تریلر هایی که در بزرگراه‌ های بین ایالتی در رفت ‌و آمد هستند نیز نصب خواهد شد . درTampa  ی فلوریدا ، حدود ۱۷ میلیون دلار برای تجهیز گوشی ‌های هوشمند به این فناوری تخصیص داده خواهد شد ؛ در واقع از این طریق به عابران پیاده هنگام نزدیک شدن وسایل نقلیه در تقاطع‌ های شلوغ هشدار داده خواهد شد .

Mike Shulman سرپرست فنی تحقیقات در مورد “وسایل نقلیه متصل” در خودرو سازی Ford می گوید : GM نیز درگیر این قضیه است و به استفاده از ارتباطات خودرو با خودرو در مدل ۲۰۱۷ کادیلاک متعهد است. Shulman از این قضیه با عنوان همکاری مشترک یاد می ‌کند . وی می‌گوید: «از سال ۲۰۰۲ با وزارت ترابری و سایر سازندگان خودرو در مورد ارتباطات خودرو با خودرو همکاری داشته ‌ایم و هدف ما بهره‌ گیری از این فناوری است . در حال حاضر مردم با GPS و WiFi آشنایی دارند و از آنها به راحتی استفاده می کنند ، بنابراین ماشین‌ ها نیز می ‌توانند از یکدیگر آگاه باشند . این امر همانند قرار دادن یک مسافر واقعاً سخت ‌کوش در اتومبیل مجاور شما است ! »

در حال حاضر بسیاری از اتومبیل ‌ها به‌ منظور تشخیص موانع یا سایر وسایل نقلیه مجهز به ابزارهایی ازجمله رادار یا امواج فراصوت هستند امّا کارایی این سنسور ها به اندازه ی چندین اتومبیل اطراف ، محدود شده است .

Shulman می‌ گوید : هشدارهای ارتباطی از طریق ۸۰۲٫۱۱p ، نسخه اصلاح‌ شده WiFi،منتقل خواهد شد . او تأکید کرده است که این نسخه همانند WiFi مورد استفاده در ایمیل و تماس ‌ها نیست و این ارتباط کاملاً یک فرکانس مجزا برای پیش بینی HA  و تأخیر حداقلی است . وی می ‌گوید : هشدار هایی که به رانندگان داده می ‌شود ، در حد امکان سریع و ناگهانی است و به همین دلیل از چراغ و صدا برای خطرات پیش رو استفاده می ‌شود . Shulman می‌ گوید: کامپیوتر های تعبیه شده در وسایل نقلیه هر ده ثانیه یک ‌بار (که در هر بار احتمال یک برخورد قریب‌ الوقوع محاسبه می شود) می‌ توانند اطلاعات فرستاده‌ شده توسط سایر وسایل نقلیه را تحلیل کنند .

John Maddox دستیار در بخش سیار مرکز حمل و نقل ، در پژوهشکده تحقیقاتی راه و ترابری دانشگاه میشیگان می ‌گوید : در پنجاه سال گذشته، هیچ فناوری در زمینه ایمنی نتوانسته است با فن‌آوری V2V برابر کند . پیش‌ از این تنها کمربند ایمنی بود که انقلاب بزرگی ایجاد کرد. وی افزود : « اشتباهات حادثه ساز در کمتر از چند صدم ثانیه رخ می دهد و ‌زمان آسیب رسیدن به موتور سواران ، دوچرخه‌ سواران و عابران پیاده (افرادی که او آن ‌ها را “کاربران جاده‌ ای آسیب‌ پذیر” خطاب می ‌کند) ، حتی کمتر از این است . به همین دلیل است که در مورد فناوری ‌های ارتباطی بسیار مشتاق هستیم تا از این طریق بتوانیم از وقوع چنین حوادثی جلوگیری کنیم .» وی همچنین افزود : فناوری تحت بررسی این پژوهشکده در حال حاضر شامل V2P (عابران پیاده)، V2M (موتورسیکلت) و V2B (دوچرخه) است .

اتومبیل های هوشمند و smart cars

اخیراً ، اداره ملی امنیت ترافیک بزرگراه‌ ها (NHTSA) و دانشگاه میشیگان، تقریباً ۳۰۰۰ اتومبیل را به فرستنده‌ های آزمایشی مجهز کرده اند . بعد از مطالعه گزارش ‌های ارتباطی این وسایل نقلیه ، محققان NHTSA به این نتیجه رسیدند که این فناوری می ‌تواند هرساله در ایالات ‌متحده آمریکا از بیش از یک و نیم میلیون تصادف و بیش از یک هزار تلفات ناشی از تصادفات جلوگیری کند ؛ این فناوری همچنین می ‌تواند موجب کاهش تعداد ساعات مصرفی مردم در ترافیک شود.

چه زمانی قرار است که این فناوری را در اتومبیل ‌های خود داشته باشیم؟

Shulman به عنوان سرپرست تحقیقات خودرو سازی Ford توضیح می ‌دهد که اداره ملی امنیت ترافیک بزرگراه ‌ها (NHTSA) قرار است که پیش‌ نویس مقررات را در سال آینده ارائه کند . بنا بر این گزارش ، هر اتومبیل جدید به فناوری ارتباطی و اختصاصی با برد کوتاه (WiFi اصلاح ‌شده) مجهز خواهد شد . وی افزود : « حکم نهایی در سال ۲۰۱۸ صادر خواهد شد و تمامی اتومبیل‌ های مجهز به این فناوری در سال ۲۰۲۰ در اختیار عموم قرار خواهند گرفت.»

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

*